Vroeger gaf men seminars, later gaf men webinars en tegenwoordig kijkt men naar vooraf opgenomen webinars. Met een vooraf opgenomen webinar is het mogelijk om live contact te houden met je publiek terwijl de uitzending wordt uitgezonden. Terwijl de uitzending helemaal foutloos zal worden uitgezonden aan uw publiek kunt u vragen beantwoorden en polls opstarten. Sales gesprekken afhandelen is verder ook direct mogelijk met uw publiek, dit maakt het dat deze nieuwe soort van webinars veel mogelijkheden hebben.
De webinar toepassingen zijn eindeloos. De functies die een vooraf opgenomen webinar biedt zijn de volgende: Live chat, onbeperkt uitzenden, interactieve polls starten, goede weergave op mobiele apparaten, leadgeneratie en een aanwezigheidslijst. Met deze functies kunt u een webinar uitzenden en kunt u precies zien wie uw uitzending heeft bijgewoond, welke vragen er waren en wat de algemene opinie was over het onderwerp. Verder kunt u zien waar de mensen zijn afgehaakt zodat u uw uitzending op bepaalde punten nog even kunt aanpassen voordat u het nogmaals uitzendt.
Op dit moment zijn er verschilende aanbieders van webinars en het is dus goed om even te kijken wat de functies zijn per aanbieder. Sommige bieden een on-demand service en er zijn ook bedrijven waarbij het helemaal niet mogelijk is om contact te onderhouden met de klant. De opnamen kunnen bij u thuis, op kantoor maar ook in een professionele studio gedaan worden. Zo bent u verzekerd van de beste kwaliteit beeldopnames zonder versprekingen en pijnlijke stiltes. Na de opnames heeft u nog uren de tijd om het beeld te knippen en te plakken zodat u de perfecte webinar heeft en hem aan uw kijkers kunt voorschotelen. De kosten van een webinar variëren van 1700 euro tot 3000 euro, dit is afhankelijk van de hoeveelheid opties die u afneemt. Zo kost een extra uitzending geld en het on-demand beschikbaar houden van een aflevering ook.