In veel provincies in Nederland kiezen leaserijders voor automerken als Peugeot en Renault. In de Randstad hebben Audi en Volkswagen de overhand.
Verschil per provincie
In Flevoland kiest lease en shortlease rijders vaker voor Renault, terwijl de leaserijders in de provincies in het noorden van het land liever een Peugeot rijden. In de Randstad kiest men dus liever voor een Audi of Volkswagen. De reden hiervoor zou kunnen liggen aan het verschil in leeftijd en de hoogte van het inkomen.
Ondanks dat de markt voor leaseauto’s nog steeds niet aan het groeien is, zien sommige leasemaatschappijen toch wat groei. Deze groei komt voornamelijk doordat het MKB meer auto’s gaat leasen. Het MKB heeft dus meer vertrouwen gekregen in de economie, zou een conclusie kunnen zijn. Ook zzp’ers behoren tot deze groep.
Het feit dat ze door te leasen de investering kunnen verspreiden, spreekt velen aan. Hierdoor is het namelijk mogelijk financiële middelen te behouden voor investeringen die meer gericht zijn op de eigen zaak.
Populariteit
In Nederland kiest de vrouwelijke leaserijder het liefst voor een Renault, Volkswagen of Audi. Over het algemeen wordt door de meeste gekozen voor een Peugeot. Dat is al de tweede periode op rij dat het automerk op nummer één staat onder leaserijders. De 308 SW van Peugeot wordt het meest gekozen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de grote van de auto, waardoor deze auto ideaal is voor gezinnen.
De mannelijke leaserijder heeft een opmerkelijke voorkeur. Skoda wordt vaak door mannen gekozen om te leasen. Dat kan weer makkelijk terug geleid worden naar de Octavia Combi. Dit model van Skoda heeft namelijk maar 14% bijtelling.
Bijtelling telt mee
Veel van de leaseauto’s die op de weg zitten zijn zuinig. Aan het begin van dit jaar was de gemiddelde bijtelling 34%, terwijl het grootste deel nu maar 14% bijtelling heeft. Door deze verschuiving zit Nederland qua CO2 uitstoot een stuk onder het gemiddelde van Europa.