Je merkt het als consument maar heel af en toe, en vrij subtiel, maar het tijdperk van het internet of things (of internet der dingen) is inmiddels echt aangebroken. Steeds meer apparaten zijn aangesloten op het internet of things. Denk bijvoorbeeld aan die stappenteller om je pols, of je slimme thermostaat. Ook de Google Home, en de nieuwe Home Mini en Home Max zijn apparaten die aangesloten zijn op het internet. Ben jij er al klaar voor?
Het internet der dingen heeft eigenlijk twee functies: Allereerst is een functie om commando’s op te kunnen volgen en daarmee draadloos te kunnen helpen, maar ten tweede is de functie om data te verzamelen en daarmee dus uit zichzelf steeds slimmer te worden. Dat laatste is ook grotendeels de kracht van het internet of things.
Zo kunnen wearables je straks steeds meer vertellen over bijvoorbeeld je gezondheid en zelfs adviezen geven op basis van data. En die slimme thermostaat die leert welke momenten van de dag jij thuis bent en wat voor temperatuur jij het prettigst vindt. Maar het gaat verder en het internet of things biedt dan ook erg veel kansen aan ondernemers om op in te haken.
Data is key
De filosofie is namelijk dat met het internet of things uiteindelijk alles wat meetbaar is ook gemeten zal worden. Dus niet alleen je hartslag, maar in de toekomst misschien zelfs apparaatjes die zien welke stoffen je mist in je bloed en je bloeddruk en cholesterol en dergelijken bijhouden. De uitdaging zit hem niet per se in toepassingen bedenken die aangesloten kunnen worden op het internet of things, maar meer wat je met deze data allemaal wilt bereiken.
Meten om het meten?
Het is namelijk heel mooi dat alles straks gemeten kan worden, maar die dataverzameling vergt heel veel opslag. Daarom is het erg belangrijk om ook te weten wat je met die data gaat doen. Heb je een goed idee waarmee je de data van je wearable of thereable kunt toepassen, dan loop je al snel een stapje voor. Je moet dus niet alleen een plan hebben hoe je data kan meten en wat voor product je daarvoor op de markt wil brengen, maar ook de toegevoegde waarde van die data goed doorhebben.
Nog steeds geldt wel dat er oneindig veel toepassingen te bedenken zijn en dat dit de volgende grote ontwikkeling lijkt te zijn. Dus, wat denk je? Is het internet of things ook iets waarmee jouw bedrijf in de toekomst gaat werken?